• 021-88702886-7
  • تهران - یوسف آباد - خیابان اکبری - برج سپهر ساعی - طبقه 5 ام - واحد 508

تاثیر رنگ ها در محیط براساس علم کروماتراپی

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

رنگ‌ها اثرات قابل توجهی بر روح، فکر و جسم ما دارند و کروماتراپی تنها برای یافتن تعادل در میان آن‌ها نیست.

 

آیا تا به حال در یک روز آفتابی احساس انرژی بیشتر، رضایت و خوش بینی کرده‌اید؟

 

و یا در یک روز ابری و دلگیر، احساس خستگی و افسردگی پیدا کرده‌اید؟

 

این احساسات به علت تغییرات هورمونی در برابر طیف رنگی مختلف نور آفتاب است که یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با سلامت روانی و روانشناسی اجتماعی است. با این حال، چیزی فراتر از نور خورشید وجود دارد که تغییرات هورمونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این محرک‌ها را در زمینه کروماتراپی و روانشناسی محیط‌های کاری، رنگ‌ها نامیده می‌شود.

 

نور خورشید از 7 رنگ مختلف (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش) تشکیل شده است، هرکدام اثرات متفاوتی بر روی هورمون‌ها و سیستم عصبی انسان دارند. بدون نور خورشید، زندگی ما امکان‌پذیر نبوده و رنگ‌هایی که از تجزیه نور خورشید به وجود می‌آیند، تأثیرات مهمی بر روح، جسم، احساسات و افکار ما دارند.

 

بدن ما قادر به جذب انرژی و طول موج رنگ‌ها توسط سلول‌های بدن است که با انرژی نور تغذیه می‌شوند. برای مثال، در سولاریوم به دلیل تابش نور، پوست تغییر رنگ می‌دهد و حتی می‌توان با تغییر در جهت و میزان تابش، تنوع رنگ‌پذیری را افزایش داد.

 

رنگ در بحث انرژی درمانی

 

در علم یوگا، چاکراها به عنوان مراکز انرژی معنوی در بدن شناخته می‌شوند که شکل بیضی دارند و قطر متوسطی حدود 5-6 سانتیمتر دارند. هر چاکرا با یک بخش خاص از بدن در ارتباط است و یک رنگ خاص را شامل می‌شود.

 

کروماتراپی با تشخیص رنگ کمبودی در بدن و یا ضعف عملکرد چاکراها، عوامل بیماری‌های مختلف را بررسی می‌کند. با استفاده از نور رنگی و ابزارهایی مانند شمع، سنگ‌های قیمتی و عدسی، می‌توان به تقویت چاکراها و درمان انرژی معنوی بپردازیم.

 

در بسیاری از مراکز توانبخشی ذهنی، از رنگ زرد به عنوان یک محرک استفاده می‌شود تا سلول‌های هوشی و خلاقیت افراد تحریک شوند. از طرف دیگر، در بخش‌های ارتوپدی و فیزیوتراپی که به دلیل مشکلات مفاصلی مراجعه می‌کنند، از رنگ آبی استفاده می‌شود زیرا نتایج نشان داده‌اند که رنگ آبی می‌تواند بر دردهای مفصلی تأثیرگذار باشد.

 

نارنجی در رنگ درمانی

 

blog3p2

 

ضعف در گردش خون از عوامل شایع بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی است که با تابش نور نارنجی می‌توان این مشکل را کاهش داد.

 

پرتوهای نور نارنجی را به مدت 4 دقیقه و به اندازه‌ی یک توپ تنیس، بر روی طحال، کبد، کلیه و قلب می‌توان تاباند و برای روند درمان کافی است که هر هفته 2 روز این کار انجام شود. در صورتی که بیمار فشار خون دارد، بهتر است از درمان با رنگ نارنجی خودداری کند. همچنین، اگر بیمار از خستگی ذهنی و میگرن رنج می‌برد، می‌توان برای او کمتر از 4 دقیقه پرتوهای نور نارنجی را به گردنش تاباند.

 

زرد در کروماتراپی

 

blog3p4

 

بسیاری از پزشکان پیراپزشک معتقدند که رنگ زرد می‌تواند هرگونه اختلال روانی را درمان کند، بدون توجه به دلیل بروز آن.

 

برای کروماتراپی با استفاده از رنگ زرد، یک نور متمرکز به اندازه‌ی یک توپ تنیس به پایین و جلوی گردن تابیده می‌شود، که برای انسداد روانی و مشکلات عصبی بسیار موثر است.

 

انسداد روانی ممکن است ناشی از اختلال در گردش خون باشد که باعث می‌شود سلول‌های مغز دچار کمبود لنف و خون شوند. عواملی همچون خستگی، استرس، فشار عصبی و برخی بیماری‌های روانی ممکن است باعث بروز این مشکل در بدن شوند، که در روش درمانی، هر سه دقیقه به یک نقطه عصبی، نور تابانده می‌شود.

 

سبز رنگ درمانی

 

سبز اصلی ترین رنگ در پروسه درمان است که در ابتدا و انتهای درمان از آن استفاده می نماییم. لازم به تاکید است که این سبز باید در میانه طبف رنگی باشد یعنی نه زیادی زرد و نه زیادی آبی.

 

سبز رنگ تعادل است که نیروی حیات یا پرانا را در سراسر نقاط روانی هماهنگ می کند. برای تاثیر پذیری لازم است که نور سبز توسط دو منبع نور در جلو و پشت بدن به مدت 5 دقیقه بتابد تا بیمار را به آرامش برساند.

 

 

برچسب ها: